[spojler alert!!!!]

[Ako niste čitali knjigu, ne nastavljajte s čitanjem prikaza!!!!]

“Skupljač kostiju” (ili “Sakupljač kostiju” – ovisi o izdavaču) kriminalistički je roman američkog autora Jeffreyja Deavera. Ulicama New Yorka hoda serijski ubojica. Uz knjigu, kao nit vodilju, pažljivo bira svoje žrtve koje trebaju skončati u mukama i patnji.

Radnja se odvija tijekom jednog, isprva, mirnog vikenda. Sve započinje kada jedan od glavnih likova, Amelia Sachs, dobije naredbu da odgovori na dojavu dječaka. Dječak je, naime, pronašao oguljeni prst prve žrtve koja je bila živa zakopana. Blizu su žrtve bili namjerno postavljeni dokazi koji isprva nemaju veću važnost od običnih dokaza nađenih na mjestu ubojstva. Shvativši da imaju posla s nekime tko je puno više od redovnog ubojice, traže pomoć od umirovljenog forenzičkog kriminalista, Lincolna Rhymea koji je sve samo ne oduševljen tim prijedlogom. Bez obzira na sve njegovo znanje o forenzici i njegovom iskustvu, zbog nesreće na radu, tijelo mu je nepokretno, osim kažiprsta desne ruke, vrata i glave. Kako bi imao uvid u mjesto zločina, netko treba glumiti njegove ruke i noge. Na scenu opet iskače Sachsova, obična policajka sa samo osnovnim znanjem o tom području. Vođena preko slušalica, analizira (ili barem pokušava analizirati) mjesta zločina, suzdržavajući se da joj sadržaj želuca ne kontaminira dokaze.

Serijski ubojica kojeg pokušavaju uloviti vrlo je pedantan, ne ostavlja ništa iza sebe osim onog što želi da Rhyme pronađe. Opsesivan je, traži osvetu u kojoj može biti siguran da će uživati. Žrtve ne ubija izravno da im on vlastitim rukama oduzme život, već stvori situaciju sa smrtnim okolnostima. Prije no što započne, uzme trenutak da promotri njihov strah dok oni bespomoćno mole za milost radi vlastitog užitka. Uz taj mali ritual, uspijeva uredno postaviti dokaze koji upućuju na sljedeće ubojstvo i mjesto gdje će se dogoditi. Na taj način provocira tim i prebacuje odgovornost za smrt sljedeće žrtve ako ne uspiju dešifrirati njegovu poruku na vrijeme. Ubojstva su vrlo precizno opisana, kao i stanja leševa. Prva je žrtva živa zakopana, sljedeća ubijena s mlazom pare pod velikim pritiskom. Žrtve koje je Sachsova uspjela spasiti u zadnji tren umalo su bile izjedene štakorima, žive spaljene ili napadnute divljim psima.

Deaver upućuje čitatelja da posumnja u Rhymeovog doktora. Postoji scena gdje u razgovoru s Rhymemom počne gladiti komad kosti nađen u namještenim dokazima. Previše je zainteresiran za slučaj i previše je voljan provesti Rhymeovu zamisao o samoubojstvu. No, pravi se ubojica krije negdje drugdje i njegov je identitet nepoznat sve do završetka radnje. Tada odlazi Rhymemu na posljednji obračun i govori mu zbog čega je postao ubojica. Nakon svog monologa pokušava ubiti Rhymea. Dolazi do paradoksa gdje se suicidalni Rhyme pokušava izboriti za život.

Radnja sama po sebi teče bez ikakvih problema, ali javljaju se tri klišeja, dva smatram apsolutno nepotrebnima. Prvi klišej vezan je uz prošlost Amelie Sachs. Iznimne je ljepote i isprva se bavila modelingom. Njezin otac, policajac, ubijen je u jednoj misiji i od tad Sachsova nastoji upasti u policijsku akademiju. Mislim da je Deaver mogao bolje osmisliti Sachsinu prošlost jer je ovaj tip prošlosti previše izlizan. Sljedeći klišej više je nerealan. Riječ je o Sachsinom spašavanju u zadnji tren, poput superheroja iz stripova. Mislim da taj tip spašavanja treba ostati u stripovima. Zadnji klišej najviše me iritira. Kroz knjigu se polako gradi ljubavni odnos između Rhymea i Sachsove. Najistaknutiji je dok Rhyme daje upute Sachsovoj u pregledavanju mreže mjesta ubojstva. Odvraća pažnju od ubojstva koje je temelj radnje na nešto apsolutno nepotrebno i donekle apsurdno. Osim povećavanja publike, ne vidim drugi razlog zašto bi ovaj nepotreban splet okolnosti bio ubačen u već solidnu radnju.

Deaver je odličan pripovjedač, radnja se postupno razvija, nije napadna ili prebrza. Također posjeduje veliko znanje o kriminalistici te su svi službeni termini i kratice objašnjeni u kazalu na kraju knjige. Uz nekoliko opaski, roman je odličan za uhodavanje u kriminalistički žanr.

Lea Bublić-Rom 4.c