Priložna oznaka

1. Podcrtajte u rečenicama sve predikate. Nakon toga postavite iz predikata pitanje za priložnu oznaku i napišite ga uz rečenicu. Priložnu oznaku podcrtajte. Na kraju kraticom označite vrstu priložne oznake.

Nemiri su otpočeli prvoga svibnja.

Hoćemo li te sada odvesti kući?

Put je vodio do skrivene zamke.

Nakon predstave sporo smo izlazili.

Cijelu zimu maštamo.

Ove godine ranije započinju praznici.

Prekrasan grm rascvjetao se nasuprot našoj školi.

Kreće se kao žaba.

Polako i bez napora penjali smo se uz planinu.

Za lijepih dana može se s brda vidjeti cijela okolica.

Zagrebački maturanti krenuli su s Trga bana Jelačića do Jaruna.

Osijekom se sredinom 2005. godine rasula rijeka rasplesanih maturanata.

Pozvat ćemo u pomoć treće razrede.

Ipak ste se usudili putovati autom?

Ona je zanijemila od čuđenja.

Uza sav napor ostali smo sami.

Rodilo se to dijete jednoga lijepoga svibanjskog dana.

Neke stvari čovjek treba nabaviti radi vlastite udobnosti.

Objekt

1. Podcrtajte u rečenicama sve predikate. Odredite im vrstu i označite ih kraticama. Nakon toga postavite padežno pitanje / padežna pitanja za objekt. Objekt podcrtajte i kraticom označite je li u pitanju izravni (O i.) ili neizravni (O n.) objekt.

Ja volim čitati novine, a moji prijatelji više vole časopise.

Gledam te i razmišljam o praznicima.

Nekada se i stare i mlade više uvažavalo.

Mađioničar pokazuje trikove djeci.

Želite li soka? Mogu li vam donijeti vode?

Marko pomaže Ivanu učiti matematiku.

Svi govore istinu, a mi ih ne razumijemo.

2. Analizirajte gramatičko ustrojstvo rečenica. Svaki rečenični član označite kraticom iznad teksta.

Sova gleda miša. Prilazi mu. Žuri joj se. Približava mu se. Kada je sova zgrabila plijen, nosi ga u kljunu u svoju duplju. Hoće li tko pomoći mišu?

Gramatičko ustrojstvo rečenice (ponavljanje)

1. Analizirajte gramatičko ustrojstvo rečenica: podcrtajte predikate, a rečenične dijelove označite kraticama iznad teksta.

Kiša natapa cestu, a vjetar nosi lišće.

Susreli smo poznanike u obližnjem mjestu.

lako vani pada kiša, Josipa će mi donijeti knjige.

Dajte mu zraka!

Pokušali su se prisjetiti odakle poznaju posjetitelja.

Svatko može uzeti broj koji želi.

Na nas su snažno djelovale sve te promjene.

Ravnatelj je loše upravljao kazalištem.

Mnogi su se angažirali na planiranju obrane.

Okolicom dominira crkveni toranj.

Izletnici su se napili vode.

U tim zemljama nema zabrana.

Svim smo se tim vijestima bili začudili, ali nas nitko nije htio slušati.

Pričali su nam u školi o zaslužnim ilircima.

Profesorov glas pomogao je našem pomirenju.

Čitanje traži samoće i tišine.

Prikažite nam svoj omiljeni roman.

Londonsko kazalište Globe gostovalo je u Zagrebačkom kazalištu mladih i u prepunoj dvorani izvelo je slavnu Shakespeareovu tragediju. Publika je bila oduševljena.

Zadaci preuzeti iz Metodičkoga priručnika (Dragica Dujmović Markusi, Mirjana Bogdanović, Ljiljana Mlačić-Brakus: FON-FON 1 – 4, priručnik za nastavnike hrvatskoga jezika za prvi, drugi, treći i četvrti razred gimnazije, Profil, 2014.)